Relacja z konferencji podsumowującej projekt "GPS dla rodziny"
16 marca 2015 roku w Sali Kongresowej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego odbyła się konferencja podsumowującą realizację projektu „GPS dla Rodziny”. Podczas konferencji omówiono m.in. nowe metody i narzędzia pracy z kobietami – matkami, które moglą wykorzystać pracownicy instytucji pomocy społecznej i rynku pracy. Konferencja była objęta Honorowym Patronatem Minister Pracy i Polityki Społecznej.
Podczas konferencji swoje referaty wygłosili:
- dr. hab. Tomasz Biernat, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na temat: Siły rodziny w pracy socjalnej - diagnoza i wykorzystywanie.
- Katarzyna Piecuch i Marta Chlanda ze Stowarzyszenia Doradców Europejskich „PLinEU” z Krakowa na temat Coaching godzenia życia zawodowego i osobistego – Nowe narzędzia aktywizacji zawodowej i społecznej. Chwilowa moda czy konieczność?
- Doroty Rybarskiej-Jarosz, Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego zaprezentowała opracowanie podsumowującego projekt „GPS dla Rodziny”.
Po części referatowej odbyła się dyskusja panelowa, w której udział wzięli:
- Posłanka na Sejm RP Pani Magdalena Kochan,
- Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej Pani Elżbieta Seredyn,
- Dziekan Wydziału Humanistycznego US Pani dr hab. Barbara Kromolicka, prof.US,
- Dyrektor PUP w Policach Pan Jan Sławczyński,
- Kierownik OPS w Policach Pani Gabriela Doba,
- przedstawiciel Pracodawców - Zakłady Chemiczne Police S.A. Grupa Azoty
- oraz Matka - Pani Anna Zaśko.
Projekt „GPS dla rodziny” był realizowany od marca 2012 roku w Partnerstwie, w składzie:
- Powiat Policki /PCPR Police – Lider / PUP Police - Realizator
- Gmina Dobra/OPS Dobra – Partner 1
- Gmina Kołbaskowo/ GOPS Kołbaskowo- Partner 2
- Gmina Nowe Warpno/ OPS Nowe Warpno – Partner 3
- Gmina Police/ OPS Police – Partner 4.
Celem głównym projektu było zwiększenie skuteczności działań instytucji rynku pracy i pomocy społecznej w zakresie reintegracji społeczno-zawodowej kobiet, a jego budżet całkowity wyniósł 2 782 450,00 zł. W wyniku wdrożenia zaplanowanych przedsięwzięć powstało innowacyjne narzędzie – „NASZK”, umożliwiające prowadzenie symultanicznych i skoordynowanych działań instytucji rynku pracy i pomocy społecznej, działających na obszarze jednego powiatu (PUP, PCPR, OPS-y). Z „NASZK-a” (narzędzia aktywizacji społeczno –zawodowej kobiet) skorzystało 556 kobiet – matek z obszaru powiatu polickiego.
NASZK to w szczególności:
- powiatowy koszyk usług dla mam,
- międzyinstytucjonalna baza danych matek,
- kawiarenki dla Mam,
- przewodnik dla Rodziny po powiecie polickim,
- doradca zawodowy ds. godzenia życia zawodowego i rodzinnego,
- staże zawodowe w niepełnym lub elastycznym czasie pracy,
- dofinansowanie do opieki nad dzieckiem dla matek odbywających staż zawodowy.
Innowacja NASZK jest wielowymiarowa:
- Zakłada nowe rozwiązania organizacyjne pomiędzy trzema instytucjami, pracującymi, na co dzień w oparciu o różne przepisy i cele ustawowe;
- Zakłada potrzebę powiązania na etapie oddziaływań/usług na kobietę pozostającą bez pracy z powodu urodzenia dziecka – wprowadzających ją w aktywność zawodową, społeczną i kulturalną – jednocześnie;
- Przesuwa docelowo środek ciężkości działania ww. służb wobec kobiet po urodzenia dziecka – z charakteru interwencyjnego na charakter profilaktyczny (objęcie usługami kobiety tuż po okresie obowiązkowego urlopu macierzyńskiego, aby zapobiec jej oddalaniu się od rynku pracy, w celu podtrzymania potrzeby aktywności zawodowej i społecznej);
- Wyodrębnia koszyk usług dedykowany specjalnie omawianej grupie kobiet, świadczonych przez trzy instytucje: PUP, PCPR, OPS;
-
Wprowadza nowe narzędzia oddziaływania:
- staże zawodowe w elastycznym lub niepełnym wymiarze czasu pracy,
- dofinansowanie do opieki nad dzieckiem dla kobiet podejmujących pracę lub staż zawodowy,
- Wprowadza nową formułę w komunikacji pomiędzy instytucjami rynku pracy a pracodawcami, opartą na języku korzyści i skuteczniejszej polityce informacyjnej wobec tej grupy podmiotów;
- Wykorzystuje istniejące narzędzie, jakim jest streetworking, do działań profilaktycznych i rekrutacyjnych wobec kobiet spacerujących z dziećmi w przestrzeni miasta;
- Wyznacza Asystentowi Rodziny nowe zadania z obszaru profilaktyki, realizowane metodą pracy grupowej;
- Tworzy nowy rodzaj profilu pracownika służb zatrudnienia: doradcy zawodowego ds. godzenia życia zawodowego i rodzinnego, wyposażając go w umiejętność pracy metodą coachingu.
Więcej informacji o projekcie „GPS dla Rodziny” znajdą Państwo na stronie: www.gpsdlarodziny.pl